#

حلال انواع چسب

1402/10/07

به طور کل به هر ماده ای که قابلیت حل کردن ماده یا محلول خاصی را داشته باشد، حلال می گویند. حلال هایی که می توانند انواع چسب را در خود حل کنند نیز به حلال چسب معروف هستند. حلال های چسب به اشکال مختلف مایع، جامد و گاز در بازار موجودند. اما در این میان، حلال های مایع جزء رایج ترین و پرمصرف ترین محصولات به شمار می روند. از آن جایی که چسب ها از ترکیبات و مواد اولیه مختلفی تشکیل می شوند و در این مورد بسیار متنوع و گسترده هستند، برای پاک کردن آن ها نیز به حلال مناسب نیاز است. برای آشنایی بیشتر با حلال انواع چسب و روش کار هریک از آن ها در ادامه با ما همراه باشید.

 

حلال چسب چیست؟

چسب ها از پرکاربردترین محصولات برای مصارف خانگی و صنعتی هستند. این محصولات برای چسباندن و اتصال مقاطع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند و همچنین در درزگیری و پر کردن شکاف ها و سوراخ ها نیز کاربرد دارند. یکی از کاربردهای ویژه چسب نیز به جهت عایق کاری است. برای اینکه بتوان از چسب بهترین استفاده ممکن را داشت، نیاز به محصولات دیگری نیز هست که از مهم ترین آن ها حلال چسب است. 
حلال چسب کاربردهای گسترده ای دارد. به عنوان مثال، زمانی که دو قطعه را به یکدیگر می چسبانید، ممکن است بخشی از چسب بیرون زده و روی سطح کار خشک شود. این موضوع می تواند از زیبایی، تمیزی و جلوه کار شما بکاهد. در چنین مواقعی با استفاده از حلال چسب که می تواند به راحتی چسب خشک شده را در خود حل کند، امکان پاک کردن اضافات و بخش کثیف کار وجود دارد. 
علاوه بر این، برخی از چسب ها به گونه ای ساخته می شوند که به طور مستقل قابلیت استفاده ندارند و نمی توانند به تنهایی حل شوند. تا زمانی هم که چسب از قبل آماده نشود، امکان چسباندن قطعات به یکدیگر وجود ندارد. در اینگونه مواقع نیز استفاده از حلال چسب مناسب می تواند بسیار موثر واقع شود. در واقع وجود این محصولات برای استفاده از چسب کاملا ضروری است. حلال ها نیز انواع گوناگونی دارند. حلال آب برای چسب هایی بر پایه آب و دیگر حلال ها برای دیگر چسب ها با ترکیبات مختلف کاربرد دارند.

 

حلال انواع چسب

زمانی که قصد خرید حلال چسب دارید، با محصولات متنوعی روبرو می شوید. این حلال ها باید بر اساس نوع وسایل، جنس اشیاء، نوع چسب و کاربری مورد انتظار شما خریداری شوند. هر کدام از این محصولات با توجه به ترکیباتی که دارند، عملکرد متفاوتی از خود نشان می دهند و شما باید در زمان انتخاب آن ها به شدت چسبندگی سطوح، توجه ویژه ای داشته باشید. از رایج ترین و معروف ترین انواع حلال چسب می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
حلال آب
اتانول
متانول
تولوئن
آستون
هگزان
اتیل استات
بنزن
تتراکلرواتیلن
متیل استات
ریموور
در ادامه با چند مورد از پرکاربردترین حلال انواع چسب آشنا می شویم.

 

حلال چسب آهن

در بسیاری از مواقع چسب های صنعتی همچون چسب آهن که جهت چسباندن مقاطع فلزی فرموله شده اند، برای اتصال بهتر نیاز به حلال چسب آهن دارند که نقش یک نوع ماده کمکی را ایفا می کند. حلال چسب آهن برای انواعی از فلزات و آلیاژهای فلزی ساخته شده و می تواند برای چسباندن قطعات مختلف مورد استفاده قرار گیرد. این محصول را بر پایه الکل ایزوپروپیل می سازند. این حلال کاربردهای بسیار زیادی دارد که در ادامه به چند مورد از آن ها اشاره می کنیم:
حل کردن انواعی از رزین ها
کاربرد در فرایندهای تخمیر
کاربرد در صنعت پزشکی
کاربرد در صنعت چاپ
کاربرد در تولید لوازم آرایشی و بهداشتی
کاربرد در آزمایشگاه ها و...

 

حلال چسب آکواریوم

همانطور که پیش از این اشاره کردیم، یکی از کاربردهای چسب به جهت درزگیری و آب بندی کردن است. چسب آکواریوم دقیقا برای همین موضوع مورد استفاده قرار می گیرد. محصولی که به عنوان حلال چسب آکواریوم شناخته می شود، بر پایه سرکه ساخته شده است. با آغشته کردن یک پنبه به این محلول می توانید چسب آکواریوم را از روی سطح موردنظر پاک کنید.

 

حلال چسب چوب

حلالی که برای چسب چوب استفاده می شود، بر پایه آب ساخته شده است. اگر بخواهید چسب چوبی را که به تازگی روی سطح کار اعمال شده پاک کنید می توانید به راحتی از آب استفاده کنید. اما در برخی مواقع چسب چوب مدت زمانی طولانی روی سطح کار قرار گرفته و کاملا سفت و سخت شده است. برای پاک کردن این نوع چسب بهترین راهکار استفاده از حلال چسب چوب است.

 

حلال چسب قطره ای

یکی از پرمصرف ترین انواع چسب، چسب های قطره ای هستند. چسب های قطره ای تنوع فوق العاده بالایی دارند و به همین جهت می توان از آن ها برای چسباندن سطوح مختلف شیشه ای، پلاستیکی، چینی و... استفاده کرد. حلالی که برای چسب قطره ای به کار می رود، همانند چسب آکواریوم بر پایه سرکه ساخته شده است که به کمک آن می توان هر نوع چسب قطره ای را از روی سطوح مختلف به راحتی پاک کرد.

 

حلال چسب مایع

یکی دیگر از پرکاربردترین چسب ها که بیشترین استفاده را در مصارف خانگی دارد، چسب مایع است. حلال چسب مایع نیز بر پایه سرکه است و قابلیت جدا کردن آن را از هر سطحی دارد. از دیگر انواع حلال چسب می توان به حلال چسب رازی، حلال چسب تفنگی (چسب حرارتی)، حلال چسب کاغذ دیواری و حلال چسب ناخن مصنوعی اشاره کرد.

 

مزایای استفاده از حلال چسب

قطعا وقتی تولیدکنندگان محصولی را روانه بازار می کنند، به کاربردهای آن بسیار فکر کرده اند. حلال چسب نیز از آن دست محصولاتی است که استفاده از آن مزایای زیادی دارد. در ادامه با چند مورد از مزیت های استفاده از این محصولات آشنا می شویم:
این محصولات در برابر شرایط محیطی مختلف همچون سرما، گرما و رطوبت دوام و مقاومت بالایی دارند.
به کمک حلال، چسب موردنظر بهتر حل می شود و فرایند استفاده از آن نیز راحت تر است.
حلال، برآمدگی، کثیفی و برجستگی های ایجاد شده روی سطح کار را پاک می کند و این باعث می شود تا نتیجه کار بسیار یکدست و زیبا شود.
این محصول می تواند به سرعت چسبی که کاملا روی سطح خشک و سفت شده است را پاک کند.
مقاومت بالای حلال باعث می شود تا اتصال ایجاد شده بسیار محکم تر باشد.

نظرات کاربران
02166761519