#

انواع چسب

1402/03/02

صنایع مختلف هر کدام با توجه به شرایط کار و محصولاتی که تولید می کنند به انواع و اقسام تجهیزات و مواد اولیه نیاز دارند. یکی از ملزوماتی که می توان در این مورد به آن اشاره کرد چسب است. چسب ها انواع گوناگونی دارند و هر کدام با توجه به موادی که در آن ها به کار رفته از قدرت چسبندگی متفاوتی برخوردار هستند. وقتی صحبت از چسب صنعتی به میان می‌آید، دیگر منظور ما چسب های ساده ای نیست که در مصارف روزمره خود از آن ها استفاده می کنیم. این چسب ها از نظر مواد سازنده، قدرت چسبندگی، دوام و استحکام بسیار خاص و متمایز هستند و می توان از آن ها بر روی سطوح و مصالح مختلف استفاده کرد. در  این مطلب قصد داریم با انواع چسب و ویژگی های هر کدام آشنا شویم.

 

انواع چسب

 

زمانی که قصد خرید چسب دارید معمولاً اولین سوالی که فروشندگان از شما می پرسند در رابطه با کارایی مورد انتظار شما از محصول است. آن ها می خواهند بدانند شما دقیقاً برای چه نوع کاری به دنبال چسب هستید تا بتوانند محصولی مناسب با نیاز شما در اختیارتان قرار دهند. تنوع چرخ در بازار آنچنان بالاست که گاهی خریداران در انتخاب محصول مورد نظر خود دچار سردرگمی می شوند. 

این محصولات هم از نظر ویژگی های ساختاری و هم از نظر برند تولید کننده بسیار متنوع و گوناگون هستند. به همین جهت معمولاً کالاهای ارائه شده از نظر کیفیت، ساختار، روش استفاده و میزان دوام و ماندگاری تفاوت های بسیار زیادی با یکدیگر دارند. بنابراین بسیار ضروری است که قبل از خرید، ابتدا کاربری خود را مشخص کرده و با انواع چسب به خوبی آشنا باشید تا بتوانید محصولی کاملا کاربردی و مناسب انتخاب کنید. چند مدل از انواع چسب که کاربردهای ویژه‌ای در صنایع دارند عبارتند از:

چسب ماستیک  
چسب سیلیکون  
چسب پلی اورتان سوسیسی   
چسب بتون و کاشت میلگرد 
چسب سنگ
چسب دوقلو و…

در ادامه می خواهیم به بررسی چند مدل از انواع چسب در بازار بپردازیم و شما را با ویژگی‌ها و مشخصات این محصولات بیشتر آشنا کنیم.


چسب ماستیک و کاربردهای آن 

 

از انواع چسب که کاربردهای بسیار زیادی در صنایع مختلف دارد چسب ماستیک است که در حالت اولیه به شکل مایع بوده و پس از استفاده و اجرا در محل حالتی لاستیکی به خود می گیرد. اگر بخواهیم به اصلی‌ترین کاربرد چسب ماستیک اشاره کنیم می‌توانیم بگوییم  از این محصول بیشتر به عنوان یک چسب درزگیر استفاده می شود. بیایید کمی بیشتر با ویژگی‌های این محصول آشنا شویم:

چسب ماستیک قابلیت اجرا با ضخامت بسیار بالا را دارد.
پس از اجرا ظاهری صاف و یکدست در سطح ایجاد می کند.
این نوع چسب در برابر عواملی همچون خوردگی، مقاومت بسیار بالایی داشته و طول عمر بالایی دارد.
از آن می توان روی هر سطحی استفاده کرد.
در محیط هایی با دمای بسیار بالا یا پایین می توان از این نوع چسب به راحتی استفاده کرد.
این چسب می تواند فشارهای بسیار سنگین را تحمل کند.
در محیط هایی که در معرض نور خورشید قرار دارند نیز می‌توان از آن استفاده  کرد.
این چسب انواع گوناگونی دارد که از آن جمله می‌توان به چسب ماستیک قیری گرم، ماستیک قیری سرد، ماستیک سیلیکونی، ماستیک پلی یورتانی و ماستیک پلی سولفید اشاره کرد.
از آن می توان برای درز درب و پنجره، عایق بندی سطوح، آب بندی کردن و چسباندن متریالی مانند سنگ و بتن نیز استفاده کرد.
یکی از ویژگی های جالب توجه چسب ماستیک غیر سمی بودن آن است. به همین دلیل می‌توان از آن برای چسباندن قطعاتی که با آب آشامیدنی در ارتباط هستند نیز استفاده کرد.

 

چسب سیلیکون

 

چسب های سیلیکونی انواع و اقسام گوناگونی دارند و معمولاً بر پایه مواد پلیمری ساخته می شوند. یکی از ویژگی های بارز این محصول که سبب تمایز آن با دیگر انواع چسب می شود خاصیت ضد آب بودن آن است. کفش های سیلیکونی هم مصرف خانگی داشته و هم می‌توانند در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گیرند. از ویژگی های چسب سیلیکونی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

چسب های سیلیکونی انعطاف پذیری بسیار بالایی دارند و می توان از آن ها روی تمامی سطوح با شکل های مختلف از جمله سطوح افقی، عمودی و مورب به راحتی استفاده کرد.
همانطور که اشاره کردیم این چسب ها ضد آب و ضد رطوبت هستند و مانند چسب ماستیک می توانند برای پوشش درز ها مورد استفاده قرار گیرند.
به دلیل قدرت چسبندگی بسیار بالای چسب سیلیکونی، می توان از آن برای چسباندن عکس های مختلف از جمله فلز، پلاستیک، شیشه، سرامیک و... استفاده کرد.
چسب سیلیکونی پس از خشک شدن، بسیار محکم و سفت می‌شود. از این رو تغییر دادن سطح بعد از استفاده از چسب امکان پذیر نیست. 
از آن جایی که چسب سیلیکونی پس از خشک شدن قابلیت رنگ پذیری ندارد، معمولا تولید کنندگان در زمان تولید، آن ها را در رنگ های مختلفی ساخته و به بازار عرضه می کند. 
این چسب ها خاصیت ضد کپک زدگی دارند و از طول عمر بالایی برخوردار هستند. 
می‌توان از این چسب برای درزگیری سینک آشپزخانه، درزگیری حمام، درزگیری شیشه های درب و پنجره و... استفاده کرد.

 

چسب پلی اورتان سوسیسی

 

 چسب پلی اورتان سوسیسی با اسامی و عناوین مختلفی به بازار عرضه می شود. این محصول را با اسامی مانند چسب پلی اورتان، ماستیک پلی اورتان، چسب سوسیسی یا به اختصار PU  نیز می شناسند. از آن جایی که چسب پلی اورتان سوسیسی بعد از اجرا در محل و خشک شدن کامل بسیار سفت و محکم می‌شود از آن معمولاً برای مکان هایی که دچار لرزش شدید هستند استفاده می شود.

به دلیل قابلیت چسبندگی بالای این نوع چسب، می توان از آن روی مصالح مختلفی همچون سیمان، شیشه، سرامیک، سطوح فلزی، آجر، پوشش اکرولیک و... استفاده کرد. همچنین این نوع چسب در انواع نمای خشک نیز کاربردهای متنوعی دارد. 

 

چسب بتون و کاشت میلگرد

 

یکی از مهم ترین انواع چسب عرضه شده به بازار چسب بتون و کاشت میلگرد است که به طور اختصاصی در صنایع ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد. این محصول یک ماده شیمیایی بر پایه رزین های اپوکسی، وینیل استر و پلی استر ساخته می شود. از کاربردهای چسب بتون و کاشت میلگرد می توان به مواردی همچون پر کردن شکاف های موجود در دیوار، سقف و کف ساختمان، نصب و محکم کردن صفحات فلزی بر روی سطوح عمودی، کاشت میلگرد بر روی سطوح عمودی و افقی و… اشاره کرد. این نوع چسب ها مدل های گوناگونی دارند و در برندهای مختلفی به بازار عرضه می شوند. از انواع چسب کاشت میلگرد عبارتند از:

چسب های کپسول
چسب های کارتریجی 
چسب های حجمی  و…
چسب بتن و کاشت میلگرد در هر نوعی که باشد قابلیت اجرای بسیار آسان و راحتی داشته و به سرعت در محل می چسبد. برای استفاده از این نوع چسب احتیاجی به انواع حلال نیست. این چسب قدرت چسبندگی بسیار بالایی داشته و عوامل محیطی و جوی تاثیری بر روی آن ندارند.

 

چسب سنگ

 

چسب سنگ همانطور که از نامش پیداست محصولی است که به طور اختصاصی برای چسباندن مقاطع سنگی در صنایع مختلف استفاده می شود. این نوع چسب ها دو جزئی بوده و بر پایه پلی استر یا رزین های اپوکسی تولید می شوند. از ویژگی‌های چسب سنگ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

در برابر عوامل مخرب مقاومت بسیار بالایی دارد و از سطوح محافظت می کند.
در برابر شرایط جوی نامساعد استحکام بسیار بالایی دارد.
پس از خشک شدن، چسب می تواند دمای بین صفر تا 60+ درجه سانتی گراد را تاب بیاورد.
چسب سنگ علاوه بر شرایط سخت محیطی می تواند در برابر مواد و حلال های شیمیایی همچون نفت، گاز، گازوئیل، اسید، روغن و... نیز مقاومت بالایی از خود نشان دهد.
از چسب سنگ می توان برای چسباندن مقاطع سختی همچون بتن، سیمان، گرانیت، کوارتز، سنگ مرمر و... استفاده کرد.
ث چسب سنگ انواع گوناگونی دارد و هر کدام کاربردهای مخصوص به خود را دارند. به عنوان‌مثال از چسب سنگ جلاسنج می توان برای نماکاری نیز استفاده کرد.

 

 چسب دوقلو 

 

چسب دوقلو یکی از قدیمی ترین انواع چسب موجود در بازار است که تقریبا تمامی مصرف کنندگان با این نوع چسب آشنا هستند. این چسب ها نیز در برندهای مختلفی به بازار عرضه می شوند. به همین جهت محصولات از نظر سطح کیفی و قدرت چسبندگی تفاوت هایی با یکدیگر دارند. اما به طور کلی از ویژگی های مهم چسب دوقلو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

این چسب ها به دلیل متریال با کیفیتی که دارند از قدرت چسبندگی بسیار بالایی برخوردار هستند و می‌توان از آن ها برای سطوح مختلف به راحتی استفاده کرد.
چسب دوقلوی زیپر یکی از انواع چسب ارائه شده به بازار است که قابلیت استفاده در محیط هایی با دمای 30-  درجه تا 135درجه سانتی گراد را دارد.
این چسب ها در کوتاه ترین زمان ممکن به سرعت در محل خشک می شوند.
در برابر عوامل محیطی، حلال ها و از جمله بنزین مقاومت بالایی دارند. 
این چسب ها قابلیت سنباده زنی و تراشیده شدن را نیز دارند. 
معمولاً چسب های دوقلو پس از خشک شدن به رنگ شیری در می آیند.
بسته به برند تولید کننده چسب و حجم هر بسته بندی، لیست قیمت متفاوتی برای این محصولات در نظر گرفته می شود.

 

نظرات کاربران
02166761519