قوی ترین چسب جهان کدام است؟

#

قوی ترین چسب جهان کدام است؟

1402/07/08

قوی ترین چسب جهان چیست؟

از جمله محصولات شیمیایی که برای چسباندن اجسام مختلف به یکدیگر استفاده می شود، چسب ها هستند. انتخاب چسب با کیفیت و مرغوب، تاثیر زیادی بر مقاومت سازه ها و اجزای مختلف یک محصول و غیره دارد. در سراسر جهان، تولید کنندگان چسب به دنبال تولید چسب های با کیفیت هستند و افراد زیادی نیز در حوزه تخصصی خود، نیاز به خرید قوی ترین چسب دارند. برای پاسخ به این سوال که قوی ترین چسب جهان چیست، باید ابتدا به معرفی انواع چسب ها بپردازیم. 

انواع چسب ها

چسب های متنوع ومختلفی در بازار موجودند، که هر کدام ویژگی ها و قابلیت های متفاوتی دارند. چسب هایی که قادر به تحمل وزن و فشار بالا هستند. در ادامه، به بررسی چند نمونه از قوی ترین چسب های جهان می پردازیم.
چسب اپوکسی: این چسب، قوی ترین چسب جهان نامیده می شود، زیرا از نظر بسیاری از کارشناسان این حوزه، توانایی چسباندن اجسام مختلف را دارد. مزیت این چسب ها، مقاومت بالای آن ها در برابر وزن های مختلف است. به دلیل همین عملکرد مناسب، کاربرد های بسیار زیادی در صنایع مختلف دارند.
چسب بتن: فرمولاسیون چسب بتن بر اسای پلیمر پودری طراحی شده که خواص مکانیکی و فیزیکی بتن را افزایش می دهد. مواردی مانند بتن ریزی، ترمیم سازه های بتنی، ساخت مصنوعات بتنی مانند سنگ های مصنوعی و غیره از جمله موارد کاربرد چسب بتن است.
چسب سنگ: این نوع چسب، مقاومت بالایی بعد از خشک شدن داشته و برای فضا های اسیدی، گازی، فاضلاب و حلال های نفتی قابل استفاده می باشد. از چسب سنگ، برای چسباندن سنگ های مصنوعی و طبیعی به همدیگر یا سطوح سیمانی، پر کردن منافذ ساختمان و فضا های مرطوب مثل حمام و دست شویی استفاده می شود.
چسب پی وی سی: استفاده از چسب پی وی سی برای چسباندن قطعات پلاستیکی که به فشار زیادی نیاز دارند، بسیار مناسب و ایده ال است. این چسب، شامل دو نوع معمولی و تارگت است که قدرت و سرعت چسبندگی نوع تارگت بیشتر می باشد. چسب پی وی سی با قرار گرفتن در معرض هوای آزاد، سفت شده و کیفیت آن از بین می رود. به همین دلیل، باید از قرار دادن آن در معرض هوای آزاد، پرهیز کرد.
چسب آهن: برای چسباندن قطعات فلزی از چسب آهن استفاده می شود. هر چند در مواردی مانند چسباندن قطعات پلاستیکی، موکت و فرش نیز کاربرد دارد. نکته مهم در مورد چسب آهن، استفاده از دو لایه چسب برای چسبندگی بهتر و قوی تر می باشد.
چسب فوری: این نوع چسب از ترکیب پلیمر ساخته شده و به دلیل داشتن آنتی اکسیدان، مانع تخریب کالا می شود. چسب فوری مقاومت بالایی در برابر سایش و برش دارد که این ویژگی ها در محیط های مرطوب کاهش پیدا نمی کند. از چسب فوری در مواردی مانند صنایع کفش و چرم، صنایع کف پوش، صنعت مبلمان سازی و غیره استفاده می شود.
چسب قطره ای: از این چسب برای چسباندن تکه های شیشه یا قطعات بسیار ریز استفاده می شود. از ویژگی های چسب قطره ای، تنوع بسیار بالا و بی رنگ بودن آن است که پس از استفاده، رنگی روی کار باقی نمی گذارد.
چسب چوب: این نوع چسب قیمت ارزان و استحکام بالایی دارد که از آن برای فضا های داخلی استفاده می شود. جهت استفاده از چسب چوب در فضا های باز مانند تراس یا ایوان، حتما از چسب چوب مخصوص فضاهای خارجی استفاده نمایید.

قیمت چسب

به طور کلی نمی توان برای یک چسب خوب و با کیفیت، قیمت مشخصی را در نظر گرفت. زیرا قیمت به عوامل مختلفی بستگی دارد. در این جا به برخی از این عوامل اشاره می کنیم.
مواد اولیه: اولین فاکتور در تعیین قیمت چسب، مواد اولیه آن است. انتخاب مواد ساده در ساخت و تولید چسب باعث کاهش هزینه های اولیه شده و قیمت چسب را کم می کند. در مواردی که از مواد شیمیایی مخصوص استفاده شود نیز به همان میزان قیمت چسب افزایش پیدا خواهد کرد.
نوع بسته بندی: از عوامل مهم موثر بر قیمت چسب، نوع بسته بندی آن ها است. هر چه بسته بندی ها از مدل های ساده تری باشند، قیمت چسب کاهش پیدا کرده و هر چه نوع بسته بندی خاص تر باشد، به همان میزان قیمت نیز بالا تر خواهد رفت. 
قدرت چسبندگی: افزایش مقاومت و میزان قدرت چسبندگی یک چسب، از عوامل دیگر موثر بر قیمت هستند. هر چه میزان چسبندگی کمتر شود، چسب از قیمت کمتری برخوردار می شود.
تولید چسب در خارج از کشور: از عوامل مهم و تاثیر گذار بر قیمت، تولید آن ها در خارج از کشور است. نوسان قیمت ارز و نیز تغییر قیمت مواد اولیه در طول سال، قیمت نهایی چسب را تغییر می دهد. به همین دلیل، چسب های داخلی از قیمت ثابت و مناسب تری برخوردار هستند. 

نکات مهم در زمان خرید چسب

همان طور که گفته شد، چسب ها خواص و ویژگی های خاص خودشان را دارند که این موارد به صورت دقیق در کاتالوگ و دستورالعمل آن ها آمده است. در ادامه، نکات و مواردی را که بهتر است هنگام خرید چسب رعایت شود، بررسی می کنیم.
انتخاب چسب مناسب: هر چسبی دارای کارکرد و ویژگی های خاص خود می باشد. بهتر است در زمان خرید و انتخاب چسب، با توجه به این ویژگی ها، چسب مناسب کار خود را انتخاب کنید.
کیفیت سطوح: از نکات مهم در این زمینه، کیفیت کلی و یکنواختی دو سطح می باشد. لازم است قبل از چسباندن سطح مواد، به ترمیم یا صیقل دادن آن نیز دقت کنید. در برخی موارد، در صورت وجود کوچک ترین ذرات، امکان اتصال به وسیله چسب فراهم نخواهد شد.
وزن: از موارد مهم دیگر در زمان خرید چسب، وزن است. یعنی، اتصال ایجاد شده توسط چسب ها، چه میزان وزن را پشتیبانی می کند. زیرا برخی از چسب ها برای اتصال مواد سبک مناسب هستند و در اتصال مواد سنگین، دوام کافی را ندارند.
زمان خشک شدن: از نکات بسیار مهم در زمان خرید چسب، دقت در زمان خشک شدن آن است. به طور مثال زمان خشک شدن چسب در صنایع مختلف، بسیار حائز اهمیت است. اگر این نکته به درستی اجرا نشود، منجر به خرابی کار خواهد شد. پس لازم است قبل از خرید، زمان خشک شدن چسب را در بین اطلاعات موجود در کاتالوگ، به دست آورید.


نظرات کاربران
02166761519